• נטע לוי

קורונה - מה בא קודם? נדודי שינה או פגיעה בתפקוד היומיומי?

רוב ההורים שפנו אלי להתייעצות בשבועות האחרונים, מעידים על נדודי שינה בקרב ילדיהם הצעירים והמתבגרים.

ידוע כי שינה טובה ואיכותית תורמת לתפקוד חיובי וחיוני במהלך היום.

אך מה קורה כאשר שיגרת היום של ילדינו מתערערת? ביום בהיר אחד מודיעים בתקשורת כי עלינו להסתגר בבתים. ההורים נשארים לעבוד מהבית, כולם מבולבלים. הילדים מבודדים מחבריהם, מסתגלים למערכת לימודים דיגיטאלית והביטחון מתערער...

טבעי שהמצב החדש יגרום לנדודי שינה והדבר מוביל לדכדוך, נעשים עצבניים, עייפים, אוכלים יותר, רואים יותר טלוויזיה, מסתגרים בחדר וכד'...

אז בינינו, זה לא באמת משנה מה בא קודם.



השאלה היא מה עושים כדי לשפר את איכות החיים של הילדים ושלנו ההורים, כאן ועכשיו.

נדודי שינה לאורך זמן מערערים את תחושת המסוגלות. מערערים את הביטחון העצמי וגורמים לתסכול רב.

חשוב להקדיש תשומת לב והתייחסות לילדים המתבגרים באותה מידה שבה אנחנו מתייחסים לילדים הצעירים כשהם משתפים אתכם שהם לא מצליחים להירדם בלילה.

לעיתים נדמה כי המתבגרים אינם זקוקים לנו והם יכולים להתמודד עם זה לבד. זו טעות נפוצה.

חשוב מאוד להקדיש להם הקשבה ולהתעניין. אחרת התסכול יתעצם וכך גם נדודי השינה עלולים להפוך לטבע.


על מנת שנוכל להקל על ילדינו, ישנן מספר שאלות שחשוב לברר:


1. האם הם צופים במסכים סמוך לשעת השינה?

  • חשיפה מרובה למסכים, נמצאה קשורה להפרעות שינה, השמנה, הפרעות התנהגותיות, עלייה בדיכאון ולתחלואה מוגברת במערכות הגוף השונות וקרינה.

2. מהם התכנים שהם צופים בהם והאם הם מותאמים לגילם?

  • תוכן לא מותאם במיוחד לפני השינה, מעורר את הגוף רגשית ופיזית.

3. האם הם סובלים מכאבי ראש ושרירים?

  • צפייה במסכים גורמת לכאבי ראש ושרירים. חשוב להקפיד על יציבה נכונה ונוחה ולעשות הפסקות לעיתים קרובות במהלך היום ובמיוחד להימנע מצפייה סמוך לשינה.

4. האם הם רגילים להרדם עם "רעש לבן" ברקע?

  • "רעש לבן" מונוטוני ואחיד מנטרל רעשים חיצוניים ומסיח את הדעת ממחשבות והתבוננות פנימה.

5. האם הם ישנים עם תאורה בהירה במיוחד?

  • חשיפה לאור בהיר בשעות הלילה גורמת לעיכוב השעון הביולוגי ומדכאת את הפרשת הורמוני השינה.

אז איך מתחילים? מדברים עם הילדים בגובה העיניים. בהתאם לגיל.

ומזמינים אותם להתבונן בחמש השאלות המונחות כאן ולבחור שאלה אחת ש"מדברת אליהם".

באופן טבעי תתעורר בהם המודעות ודפוסי ההתנהגות שלהם ישתנו בהתאם.


צפו בסרטון המצורף ותקבלו כלים וטיפים נוספים בנושא נדודי שינה בקרב ילדים ובני נוער.


מוזמנים להצטרף לקהילת ההורים הנפלאה שלי בפייסבוק בלחיצה על הקישור כאן.


שלכם באהבה,

נטע.












© נטע לוי | אימון לאורח חיים בריא וטיפוח דימוי גוף לילדים ונוער