• נטע לוי

איך לעורר רגשות חיוביים אצל ילדים

כל הכבוד. אכלת ממש יפה! עכשיו מגיע לך קינוח. עשרות פעמים ביום אני שומעת מהורים את המשפט: "כל הכבוד":

"כל הכבוד שסיימת לאכול מהצלחת", "כל הכבוד שסידרת את החדר", "כל הכבוד שהלכת ברגל לחבר שלך", "כל הכבוד ששיחקת יפה עם אח שלך", "כל הכבוד שנתת לי לדבר בטלפון" וכד'....


איזה ערך מתעורר בבני האדם בכלל ובילדים בפרט כשאומרים להם "כל הכבוד"?


מבירור שערכתי בסדנאות שלי "השקט שבתוך הסערה" בקרב הורים לילדים צעירים ובוגרים, רובם הגיעו למסקנה שצמד המילים "כל הכבוד" הוא כמו "טפיחה על השכם", "עשית זאת", "אני גאה בך". מילים המעוררות מחשבות כמו "אני טוב", "אני הכי טוב", "גאים בי", "אני מוצלח" וכד'...


מה מתעורר בילד כשהוא חושב שהוא טוב ומוצלח כשהוא עונה על הצרכים הבסיסיים שלו? בעצם, כל הכבוד זה סוג של זריקת עידוד וטיפוח לאגו. כשהורה אומר לילד שלו כל הכבוד, הוא לומד שכמעט כל דבר בסיסי שהוא עושה, מעורר בהורים שלו גאווה וסיפוק. כך למעשה הוא מרצה אותם. הם גאים בו ו"יש כבוד". האגו שלו גדל. כנ"ל בגן ובבית הספר. הילד לומד שעליו לרצות את ה"ממונים" עליו. כדי להיות טוב ומוצלח.

כך גם אנשים מבוגרים בעבודה, אשר ניזונים ממילה טובה. הם רוצים לעמוד ביעדים כדי לרצות את הממונים עליהם. בסופו של דבר הם יקבלו מילה טובה לטיפוח האגו ואולי גם תגמול כספי או חופשה כלשהי. כך הם יוכתרו כ"מוצלחים ושווים" השאלה היא: "איך הם מרגישים בזמן שהם ממלאים את תפקידם"? כדי שילד ילמד להיות מאושר, עלינו לשקף לו את הדברים באופן שיעורר בו רגש באופן אישי. נעשה זאת כאשר נעורר רגש חיובי באמצעות שיקוף של היתרונות ו"מה שיוצא לו מזה". לדוגמה: 1. איזה כיף לך שסידרת את החדר. עכשיו יהיה לך נעים לישון פה. אני מאוד שמחה בשבילך. 2. אני ממש מתרגשת לראות אותך עצמאית. הלכת ברגל לחברה שלך. גם גילית עצמאות וגם עשית פעילות גופנית ובנוסף לכל תרמת לאיכות הסביבה כי חסכת בזיהום אוויר של האוטו איזה כיף. 3. יש לי נחת כשאני רואה אתכם משחקים יחד. איזה כיף לכם כשאתם אחים טובים. 4. ידעתי שאני יכולה לסמוך עליך. גילית אחריות ואי פשרת לי לשוחח בטלפון. אני מאושרת לראות אותך בוגרת ומקסימה. עכשיו אני פנויה ואשמח להקדיש לך תשומת לב. 5. כנ"ל לגבי אוכל. כשילד אוכל "יפה" (הכוונה לכמות שמספקת את ההורים או את הגננת) הוא והוא רגיל לקבל צל"ש. "כל הכבוד. אכלת יפה". ולעיתים יגיע משפט כמו: "עכשיו מגיע לך קינוח" (על כך אכתוב מאמר שלם). במיוחד בתחום האכילה הרגשית, חשוב לתת לילד הרגשה שאנחנו סומכים עליו. שהוא אוכל כי זה צורך בסיסי בדיוק כמו ללכת, לנשום, לדבר, לשחק וכד'.


איזה "כבוד" יש בלסיים את האוכל מהצלחת במיוחד אם זה נעשה כדי לרצות את ההורים ובניגוד לצורך הפיזי של הילד?


"סיימת לאכול? שבעת? לבריאות. איזה כיף לך". ניתן להוסיף:"עכשיו אתה בריא וחזק וככה תגדל".


ברגע שילד יבין שהוא יכול לחוות סיפוק רגשי מכל פעולה בסיסית חיובית שהוא מבצע ולהיות מאושר, הוא יבין ש"הרווח" כולו שלו, הוא יסגל ערכים של הקשבה, התבוננות ושמחה שיעוררו בו ביטחון, שלווה עוצמה, בריאות ואושר. וההורים?! ירוו המון נחת...

© נטע לוי | אימון משפחתי להתפתחות וצמיחה